Dag 4: Östersund, Zweden – Vilhelmia, Zweden

27 augustus 2015 - Vilhelmina, Zweden

Heerlijk uitgeslapen en lekker opgefrist stappen we na het ontbijt de auto weer in. Vandaag hoeven we geen grote afstand af te leggen en kiezen we er al snel voor (na een boodschapje en een tankbeurt) om de verharde wegen te verlaten en rijden we op gravelwegen. Hier en daar zien we een verdwaald groepje huizen staan en zeer zelden zien we iemand voorbij komen in een auto. We merken dat we nu dat we echt in het noordelijk deel van Zweden zijn. De natuur is wederom prachtig en de zon laat zich volop zien. Na de lunch (groentesoep met stokbrood) merken we een duidelijk verschil in landschap. Je zien dat de bomen het wat lastiger hebben om goed te groeien en er ontstaan meer open vlaktes in het landschap. Als we aan het einde van de middag een doorgaande asfaltweg oversteken, komen we er na 20 minuten achter dat de weg doodloopt. Een tegenvaller, maar aan de andere kant een perfecte plek voor een overnachting. We zetten ons kamp weer op (helaas niet langs een meertje of rivier) en met behulp van google maps en de landkaart bepalen we waar we ongeveer zouden moeten zijn. We zien dat we aangekomen zijn in de noordelijkste provincie van Zweden, Lapland. Deze provincie is erg groot en slechts het noordelijkste deel hiervan kennen wij als de regio Lapland. We steken de barbecue alvast aan en even later eten we stokbroodje hamburger en kip. Inmiddels zitten er zoveel muggen om ons heen dat het niet meer te doen is om lekker buiten te zitten. We gaan in de auto zitten en lezen nog even een boekje. Als de schemering zijn intrede doet besluiten we nog een stukje te gaan rijden op zoek naar een eland, hert of misschien een verdwaalde beer (zonder succes). We gaan naar bed, morgen weer vroeg uit de veren!