Dag 7: Pajala, Zweden – Kiruna, Zweden

29 augustus 2015 - Kiruna, Zweden

Vandaag staat de rit naar de meest noordelijke stad van Zweden op de planning, Kiruna. De rit is slechts 180 kilometer en we hebben dan ook geen haast. Na een gebakken eitje pakken we alle spullen weer in en verlaten we de camping. We rijden de snelste route naar Kiruna, die weinig spectaculair is. Als we bijna bij Kiruna zijn zien we op de kaart de lanceerbasis van de ESA, die vlakbij Kiruna ligt. We besluiten een kijkje te gaan nemen bij de lanceerbasis. Op de weg hier naartoe passeren we ook het beroemde ijshotel, waar je in de wintermaanden in een iglo kan slapen. Nadat we even hebben rondgekeken in het bezoekerscentrum van de basis rijden we naar Kiruna. Helaas regent het al de hele dag. Aangekomen in Kiruna maken we een klein rondje in het centrum om te zien waar we vanavond kunnen eten. We zien een restaurantje waar eland en rendier op de kaart staan, dat moeten we proberen! Als we om 18.30 uur erheen lopen blijkt het restaurant volgeboekt en zijn we aangewezen op de pizzeria even verderop. Gelukkig heeft deze beste pizzabakker ook Zweedse pizzavarianten met rendiervlees. De pizza’s zijn erg goed en het rendiervlees smaakt naar meer! We zijn bang dat de kerstman het binnenkort zonder Rudolf zal moeten doen. Het avondprogramma kan beginnen, we gaan eens kijken of het bruisende nachtleven in Kiruna ons bevalt. Als we om 3.30 uur de hotelkamer binnen lopen concluderen we dat ook in het hoge noorden van Zweden de biertjes prima smaken. Verdere details zullen we jullie besparen.