Dag 20: Parikkala, Finland – Tallinn, Estland

11 september 2015 - Tallinn, Estland

Vandaag verlaten we Scandinavië en voordat we vertrekken gooit Niels nog even zijn hengeltje uit in de hoop toch nog een derde vis te vangen. Gisteren heeft hij geïnvesteerd in nog beter materiaal, maar het werpt zijn vruchten nog niet af. Het is nog ruim 300 kilometer rijden naar Helsinki, waarvan een deel snelweg is, dus we hebben geen haast. Onze ferry vertrekt pas om 18.30 uur vanavond. We besluiten een kijkje te gaan nemen in de Finse fjärden aan de zuidkust, maar deze kunnen zich niet meten aan de Noorse variant. Dan rijden we naar Helsinki, waar we de nodige moeite hebben om de juiste haven te vinden. We zoeken naar de West-Terminal, maar met de bewegwijzering in het Fins komen we niet ver. Gelukkig biedt Google Maps ons de helpende hand. We zijn ruim op tijd en kunnen rustig nog even rondkijken in het havengebied en een kop koffie drinken. Om 17.00 uur gaan we naar de check-in en kunnen we vrij snel aan boord van de MS Baltic Queen. Een cruiseschip van 212 meter lengte met de nodige voorzieningen aan boord (veel restaurants, pubs, winkels en 2 discotheken). Veel van de 2.500 passagiers hebben een overnight cruise geboekt. Dit houdt in dat ze op de boot blijven slapen, morgen 4 uurtjes Tallinn kunnen bekijken en dan weer terug varen. Al snel raken we in gesprek met wat Finse locals die ons uitleggen hoe het werkt. Vanavond en vannacht is er live-muziek van diverse artiesten en bekende bandjes aan boord. Alles aan boord is taxfree, dus voor de Finnen een mogelijkheid om goedkoop feest te vieren. Na 3,5 uur varen bereiken we de haven van Tallinn en is het dus tijd om het schip weer te verlaten, al hadden we best nog een paar uurtjes willen blijven. Het wordt steeds gezelliger aan boord en de 3,5 uur vaartijd is om gevlogen. Vanaf de haven bereiken we in een paar minuten het hotel, waar we de auto veilig kunnen parkeren. We besluiten niet meer het centrum in te gaan, het feestje in Tallinn bewaren we voor morgenavond.