Dag 19: Ilomantsi, Finland – Parikkala, Finland

9 september 2015 - Parikkala, Finland

Gisteravond hebben we de knoop doorgehakt, we gaan donderdagavond al met de ferry over naar Estland, omdat dan zowel de ferry als de overnachting goedkoper zijn. Dit betekent dat vandaag de voorlaatste dag in Scandinavië is. Nog voor we vertrekken reserveren we de ferry en hotel in Tallinn (hoofdstad van Estland) alvast. Vandaag een rit van ongeveer 200 kilometer. We trekken hiervoor de hele dag uit en kiezen weer voornamelijk mooie wegen. Lunchen doen we bij een kebab restaurantje, die we toevallig tegen komen op onze route. Net voordat we bij het hotel arriveren rijden we bijna op de Russische grens. Meteen verschijnt er een groot bord, waarop staat vermeld dat we ons bevinden aan een grenszone. Zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming mag je hier niet komen. De gehele grenszone is aangegeven met paaltjes, gele linten om bomen en boeien in het water. Wie zich toch in deze zone bevindt, loopt het risico strafrechtelijk te worden vervolgd. Een vreemde gewaarwording is dit op z’n minst wel te noemen als je hier komt als Nederlandse toerist. Als we even later bij ons hotel arriveren, blijkt dit een voormalige Russische grenspost die omgebouwd is tot hotel. De eigenaar is zelf ook Russisch en heeft een dubbel paspoort. In het hotel zelf zien we ook enkele Russische objecten en boeken. De grens is hier zo’n 800 meter vandaan. Helaas is het restaurant van het hotel momenteel gesloten. Zin om een ander restaurant te zoeken hebben we vandaag ook niet, dus bestaat het avondeten uit een bakje noedels.