Dag 18: Loma-Koli, Finland – Ilomantsi, Finland

9 september 2015 - Ilomantsi, Finland

Na een goede nachtrust op het Finse platteland gaan we vandaag weer 100 kilometer richting het zuidoosten naar het plaatsje Ilomatsi, waar we weer een cottage op een vakantiepark hebben gereserveerd. Omdat dit ons erg bevalt, laten we het wildkamperen even achterwege. We hadden gisteren de beschikking over een wasmachine, dus onze kleding is weer heerlijk schoon. De route vandaag is kort, dus dat geeft ons volop de gelegenheid om de geasfalteerde wegen te vermijden en te kiezen voor een alternatieve route over de veel mooiere onverharde paden. In plaats van een uurtje, rijden we in ongeveer 3,5 uur naar onze volgende camping. Als we het laatste stuk langs de Russische grens rijden zien we op meerdere plaatsen gedenktekens van oorlogsvoering tussen Rusland en Finland. Morgen komen we er nog meer tegen, dan gaan we proberen hier iets meer over te weten te komen. Als we arriveren bij de camping, blijkt dat we het rijk voor ons alleen hebben voorlopig. Er is behalve een receptioniste niemand aanwezig. De camping bestaat uit een aantal bungalowtjes in een naaldbomenbos en een strandje aan het meer. Een mooie locatie, waar het in het hoogseizoen vast drukker is. We hebben dit keer een lekker ruim huisje, voor weer een spotprijsje van € 30,00 per nacht. In de supermarkt treffen we weer een saladebar aan, waar je zelf een salade kan samenstellen. Dit beviel ons erg goed in Noorwegen, dus halen we ook hier ieder een lekker bakje salade voor vanavond. Die smaakt weer heerlijk en met een lekker Fins biertje eindigen we de dag.