Dag 17: Haapavesi, Finland – Loma-Koli, Finland

8 september 2015 - Loma-Koli, Finland

Als we met een goed gevoel wakker worden, na het succes van gisteren, kan Niels het niet laten om toch nog een keer te proberen een nóg grotere vis te vangen. Als het in eerste instantie niet wil lukken probeert hij het nog één keer op een andere plek. En direct is het weer raak, weer een snoek van dezelfde grootte. Missie geslaagd, we pakken de spullen weer in en rond 10.30 uur rijden we weg van de camping. De eerste stop is in Lismani, waar we van de free wifi van de Mac Donalds gebruik maken om de nieuwste reisverhalen en foto’s te updaten en te lezen hoe het Nederlands voetbalelftal zich opnieuw heeft geblameerd tegen Turkije. Na een kopje koffie en wat kipnuggets vervolgen we onze weg in de richting van Oost-Finland. De laatste 100 kilometer kiezen we weer voor de mooie route en verlaten we de verharde wegen. Na een paar keer verdwaald te zijn en op een doodlopend pad te rijden, vinden we onze weg naar de overnachtingsplek van vandaag, We slapen vandaag bij de boer. Een leuke boerderij met enkele vakantiewoningen te huur. Tussen de kippen en kalfjes staat ons huisje, erg ruim en netjes ingericht. We hebben zelfs een ingebouwde sauna tot onze beschikking. In dit mooie heuvelachtige gebied kan ’s winters ook geskied worden. Voor het eerst sinds dagen laat zelfs de zon zich weer eens zien en op een paar kleine buitjes na is het vandaag droog. Als we nog even boodschappen gaan doen bij de lokale supermarkt maken we plannen om lasagne te maken. Na alle ingrediënten bij elkaar te hebben gezocht komen we bij de kassa. Daar worden we al attent gemaakt op het feit dat de pinautomaat hapert vandaag. Natuurlijk is dit bij ons ook het geval. En omdat we slechts enkele euro’s cash op zak hebben en er geen bank in de buurt is, hebben we net genoeg om kipfilet te kopen waarmee we chicken tonight kunnen maken. Daar gaat onze lekkere lasagne! Voor morgen hebben we alweer een cottage geboekt op een camping midden in de bossen nabij de Russische grens, 100 kilometer ten zuiden van waar we nu zijn. Helaas hebben we vandaag geen beren of ander wild gezien, morgen hopen we op meer succes. Wat ons tot nu toe opvalt aan Finland is dat alle teksten (meestal in het Fins en Sami) op borden langs de weg totaal onbegrijpelijk zijn, daar waar Zweeds en Noors nog woorden heeft die lijken op het Nederlands of Engels, valt er in Finland geen touw aan vast te knopen.