Dag 16: Rovaniemi, Finland – Haapavesi, Finland

7 september 2015 - Haapavesi, Finland

Na een lange nacht in Rovaniemi gaat om 9.00 uur de wekker. We moeten voor 10.00 uur uitchecken en we willen graag nog even douchen voordat we weer op pad gaan. Op het laatste moment zoeken we nog even een nieuwe slaapplek voor vanavond. Bij het zoeken zien we een leuke aanbieding, een houten hutje op een camping op ongeveer 330 kilometer rijden in zuidelijke richting. Voor slechts 33,00 euro maken we een reservering en stellen we de gps in op Haapavesi. Het eerste deel van de route regent het weer als vanouds en valt er weinig moois te zien. We rijden zelfs een paar korte stukjes snelweg, iets wat we ook al lang niet meer gedaan hebben. Als het weer een beetje opklaart kiezen we voor het laatste deel van de reis voor wat mooie binnenwegen. Als we nietsvermoedend op een provinciale weg rijden worden we ineens verrast. Op ongeveer 150 meter afstand steekt een eland op z’n gemakje de weg over, die stond hoog op ons lijstje van wilde dieren die we nog niet gezien hadden. Een enorm mooi beest, ter grootte van een paard. Vorig jaar hadden we heel veel geluk dat we een eland met jong tegenkwamen. Dit jaar hadden we er ons al bij neergelegd dat we hem niet zouden zien. Helaas lukt het deze keer niet om het dier te fotograferen, omdat hij al snel verdwijnt in het bos langs de weg. In dit gebied leven ook veel kraanvogels. Deze krijgen we wel mooi op de foto. Rond 15.00 uur arriveren we op de camping. Een mooi gelegen camping aan een meertje, waar we een cottage aan het water toegewezen krijgen. Na een nieuwe vispoging van Niels eten we vanavond een lekkere grote moot zalm (uit de supermarkt). En dan…tijdens het schrijven van dit reisverhaal komt Niels aanlopen met iets in zijn handen, een vis! Eindelijk heeft hij beet, met een bescheiden snoekje in zijn handen en een glimlach van oor tot oor vraagt hij om dit bijzondere moment vast te leggen (zie foto’s!). Voor morgen reserveren we een cottage vlakbij de grens met Rusland. We rijden morgen 320 kilometer oostwaarts naar een gebied waar nog relatief veel wilde beren voorkomen in het wild. Wie weet komen we een beer tegen! Vrijdag willen we de overtocht maken naar Tallinn in Estland. Tot die tijd genieten we van al het moois wat Scandinavië ons te bieden heeft!

1. Rrommers:
    7 september 2015
    mooi snoekje niels.,maar wat klijn om met twee personen van te genieten.zet maar terug tot volgend jaar.groetjes opa en oma.rommers