Dag 14: Kaamanen, Finland - Helppi, Finland

5 september 2015 - Helppi, Finland

Het was een koude nacht en we moeten ons er even toe zetten om vanuit de warme slaapzak de kou in te gaan. Het regent vroeg in de ochtend zelfs even, maar daarna wordt het gelukkig weer droog. Met nog één tussenstop te gaan voor Rovaniemi zetten we weer koers naar het zuiden voor een korte autorit. Na weer een boodschapje te hebben gedaan zoeken we een mooie route via de kleinste binnenwegen van Finland. We belanden uiteindelijk op een onverhard pad, dat we zo’n 50 kilometer moeten volgen. Een mooie gelegenheid om te zoeken naar een nieuwe overnachtingsplek voor vanavond. Nabij het dorpje Helppi slaan we het kamp weer op en relaxen we nog wat. Helaas treffen we hier weer een enorme muggenpopulatie, waardoor we af en toe even de auto in vluchten. Het avondeten wordt ditmaal verzorgd door Niels, spaghetti met bloemkool. Een niet voor de hand liggende, maar toch zeer smakelijk combinatie. Als de avond valt stappen we nog even de auto in om de omgeving af te speuren naar wat Elanden, herten of beren. Helaas moeten we het vanavond doen met een verdwaalde veldmuis.

1. Kathinka:
    6 september 2015
    Hallo Dennis en Niels,
    Van de week had Marina de link naar jullie reisdagboek doorgestuurd en vanavond had ik de tijd om jullie hele reisdagboek door te lezen en de foto's te bekijken. Een aangename en boeiende bezigheid, zeker na het verschrikkelijke debacle in Turkije.
    Wat een bijzondere reis, je bent zo wel totaal uit je gewone leven en overgeleverd aan de natuur. Marina stuurde ook het filmpje met die rendieren, was dat al in Zweden of later?
    Jammer van al die regen, juni is een beter jaargetijde, maar dan kunnen jullie natuurlijk niet zo lang weg.
    Dan maar als je met pensioen bent, de jaren vliegen per slot voorbij, is mijn ervaring.
    Hebben jullie nou een beetje contact met die Scandinaviërs zodat je verschillen kunt ervaren, of zien jullie toch vooral veel natuur en asfalt? Leuk dat jullie nog wat lezen, je had Nooit meer slapen van Hermans mee moeten nemen (Lapland) en Grip van Stefan Enrter ( vier vrienden op de Lofoten, vooral een terugblik daarop).

Marina heeft het zo druk dat ze gelukkig niet zo veel tijd heeft om je te missen, ze redt zich prima heb ik het idee.
    Volgende week vieren we Kees zijn verjaardag, jammer dat je er dan niet bij kan zijn.
    Heel veel plezier nog samen, kom aub ongedeerd weer terug,

Groeten, Kees en Kathinka