Dag 5: Vilhelmina, Zweden – Puottaure, Zweden

27 augustus 2015 - Arvidsjaur, Zweden

Als we ’s ochtends vroeg wakker worden schijnt de zon alweer volop en laden we, na een cappuccino ontbijtje, de auto weer in. Via de grote autoweg rijden we in sneltreinvaart richting het noorden en hebben we al snel heel wat kilometers afgelegd. Na een blik op de kaart besluiten we de verharde wegen te verlaten en mooi stukje natuur in te gaan, waar we vervolgens de eerste rendieren spotten. Deze rendieren dragen halsbanden en zijn niet echt heel schuw. Als we toenadering zoeken voor een mooie foto vluchten ze uiteindelijk toch weg. We rijden nog een stukje verder en belanden na wat mooie onverharde wegen aan een meertje met speciaal ingerichte visplekjes. De zon schijnt volop, maar helaas gooit een zwerm muggen opnieuw roet in het eten. We besluiten het voorlopig even aan te kijken en hier tot de avond te blijven. Na een opnieuw mislukte poging om vis te vangen nuttigen we een avondmaaltijd en pakken we alles weer in om nog een stukje verder te rijden. Misschien spotten we hier en daar nog wat wilde dieren in de avonduren. Al snel hebben we succes en zien we opnieuw een aantal rendieren, die snel wegvluchten als we aan komen rijden. Als het eenmaal donker is rijden we nog een paar uurtjes door en moeten we een brug via het spoor van de treinrails een rivier oversteken. Een situatie die we in Nederland niet gewend zijn, we zijn blij dat we de overkant halen zonder dat er een trein aankomt. Om 23.00 uur is het mooi geweest en zetten we het tentje op langs de kant van de weg. Morgen rijden we richting Pajala, waar een cottage op de lokale camping voor ons is gereserveerd.